08 april 2015

Spårlöst

Före valet lät det ju bra. Det skulle satsas både på nya spår och på en massa underhåll. I själva verket var det ingen hejd på hur mycket pengar det fanns, och hur snabbt dessa nya satsningar skulle komma igång.

Före valet, alltså.

Sedan gick det som det gick. Nu har vi en regering, som i alla fall har en socialdemokratisk statsminister, en socialdemokratisk infrastrukturminister och en civilminister som inte bara är socialdemokrat, utan dessutom bosatt här i Uppsala län. Att döma av retoriken före valet (före valet, som sagt) kunde man nästan tro att den sistnämnde menade allvar med sitt engagemang för bättre tågförbindelser.

Denna regering har nu presenterat sina satsningar på infrastruktur för den närmaste tiden. De satsningar som med buller och bång utlovades före valet (före valet, alltså) finns nu inte alls med.

För att smita undan detta kommer  nu alla tänkbara ursäkter. Det är bara det, att de alla kan avfärdas med vad socialdemokraterna sagt tidigare. Och då inte bara före valet.

Bertil Kinnunen är socialdemokratisk ordförande i landstingets kollektivtrafiknämnd. Han försöker slingra sig undan på Facebook med att man inte kan genomföra allt på en gång. Fast i det här klippet lovar man faktiskt att satsningarna ska komma på en gång.

Då försöker Kinnunen med att regeringen minsann inte kan. De har ju pådyvlats en borgerlig budget "av Alliansen och SD". Det tål också att granskas. För den nuvarande statsministern lovade - efter valet (närmare bestämt den 24 september) - att presentera en budget som skulle gå igenom i riksdagen. Vi vet alla hur det gick med den saken.

Nu vet vi hur det blir, eller rättare sagt hur det inte blir. För det blir ingen satsning vare sig på ökat underhåll eller på fler spår till Uppsala.

Bertil Kinnunen presenterar ändå regeringens satsning som någon sorts framgång. Det gör han påpassligt nog genom att inte länka till oberoende medier, utan till socialdemokraternas egen hemsida.

Det är nog tur at den sidan finns, så att socialdemokraterna har lite positiva grejer att länka till.

Fast... om man ska vara noga, så är det fler spår på gång. Det gjordes nämligen satsningar under den förra mandatperioden, till exempel på dubbelspår i tunnel under Gamla Uppsala. Det är en satsning som förbättrar kapaciteten även söder om Uppsala. Men framför allt är det en satsning som verkligen blev av. Liksom Upptåg till Heby och Sala, SL-pendel till Arlanda och Stockholm, gemensam taxa för hela länet och mycket annat.

Man kan, bara man vill, även i kollektivtrafiken. Eller hur, Johan Örjes!?

Inga kommentarer: