03 maj 2007

Fel, Lennart Lundberg

Lennart Lundberg har fel på en punkt när han i Knivstabygden berömmer mig för att ha ändrat moderaternas position i frågan om ett Allaktivitetshus. Moderaterna har aldrig varit motståndare till projektet. Däremot har vi enträget sagt att det inte kan vara en kommunal kärnuppgift att till sista kronan finansiera en sådan satsning. Den uppfattningen delas av väldigt många knivstabor, även förespråkare för projektet.

Att projektet nu kommer till stånd beror tvärtom på att andra aktörer insett att den enda vägen till ett förverkligande är den som vi moderater hela tiden föreslagit: att föreningsliv, näringsliv, kommun och enskilda aktörer samlar sig kring projektet i stället för att ständigt kräva att någon annan ska ta hela ansvaret. Om jag på ringaste sätt bidragit till detta är jag glad för det - men jag tror att de krafter som kan förverkliga projektet bygger på betydligt mer än en enda persons initiativ. Framför allt är andra aktörer än politiken och kommunen helt avgörande för framgången.

KnivstaArena har spännande förebilder runt om i landet, till exempel i min egen hemort Edsbyn. Det som präglar sådana orter är gemenskap, vilja och framtidstro. det vore utmärkt om KnivstaArena på samma sätt kunde bidra till detta i tillväxt- och inflyttningsorten Knivsta.

Inga kommentarer: