16 juni 2007

Som man är klädd...

En ung miljöpartists klädstil tycks just nu vara den viktigaste frågan i Eskilstunas lokalpolitik.

Jaha.

Jag är inte så förvånad, annat än möjligen över att rötmånaden redan är här. För det första måste jag ta mina moderata partikamrater i försvar: det vore ju klädsamt (ha ha) om de fick tillfälle att kommentera den anklagelse de nu utsätts för. För det andra borde unge Silva kanske ändå tänka ett litet varv till.

Jag har själv, för inte så hemskt länge sedan, varit "ung i politiken". Erfarenheten från den tiden har jag med mig även nu, nämligen att man faktiskt måste tänka lite på det yttre om man vill bli respekterad. Jag har själv, som snart (nåja) 50-årig ordförande i landstingsstyrelsen fått en kommentar om klädsel en gång. Då gällde det jeans och tenniströja på ett internt möte.

Men om man åtar sig ett förtroendeuppdrag så följer ett och annat krav. Man representerar inte bara sig själv, inte ens bara sitt parti utan faktiskt hela det politiska organ där man är invald. Det måste inte innebära att man alltid går klädd i kostym, skjorta och slips, men det som brukar kallas vårdad klädsel är rimligt i de flesta sammanhang.

Skälet har inte ett dugg med att stoppa revolter eller missakta andra klädstilar än den konventionella. Tvärtom handlar det om förutsättningarna för att bli respekterad även om åsikterna bryter mot konventionen. Jag har således ingen aning om vad unge Silva tycker i olika frågor, bara att han genom sitt agerande gjort kepsen viktigare än bärigheten i åsikterna. Ta på dig vårdade kläder nästa gång, så ökar kanske genomslaget för dina synpunkter också, Yuri!

Inga kommentarer: