16 juli 2007

Kommunala pengar i sjön

Kan inte låta bli att bryta semestern för ett blogginlägg. Det gäller ett ämne som ligger mig som landstings- och kommunpolitiker och marknadsförare varmt om hjärtat, nämligen kommunala slogans. En expert på området, Stefan Ekberg heter han, har uttalat sig i ämnet - och därmed framför allt dokumenterat sin förmåga att marknadsföra sig själv. Det senare gör han skickligt.

Men det allvarliga ämnet om hur kommuner marknadsför sig hanterar Ekberg mer luddigt, möjligen på grund av ringa erfarenhet. Sanningen är att många kommuner tror att en tjusig slogan och en skylt vid riksvägen är lösningen på marknadsföringsbehovet. Räcker inte det, så kompletterar man med lite broschyrmaterial och kanske en vecka på Stockholms Central. Kommuner är också påfallande ofta representerade i olika typer av reklambärare vars kommersiella värde är tveksamt.

Sanningen är den som alltid gäller för marknadsföring, och som alla experter på området är eniga om. Det finns inga genvägar och snabba fixar för att långsiktigt och lönsamt bygga upp ett varumärke. Marknadsföring är en verksamhet som mest av allt kräver systematik, tålamod, konsekvens och noggrann analys. En slogan eller så kallad payoff kan möjligen komma på slutet, när den noggranna analysen redan är utförd.

Pluspoäng dock till de orter som insett att gamal hederliga smeknamn är en utmärkt slogan. Kringelstaden Södertälje, Världens ände Trosa och Glada Hudik är tre sådana exempel som inte hittats på av någon klatschig marknadsförare.

Och, till sist, jag är helt övertygad om att varje kommun i detta land, även avfolkningskommunerna i Norrlands inland, skulle kunna ha en positiv utveckling om de gjorde läxan rätt på detta område. Men då handlar det om många års tålmodigt arbete och ett noggrant utvärderande av styrkor och svagheter - inte om att kläcka en snitsig slogan!

Inga kommentarer: