10 mars 2009

Framtiden för lasarettet i Enköping: utveckling

Att utveckling och förnyelse är viktigt för oss i Alliansen i landstinget tvivlar nog ingen på längre. De tankarna gäller också, i mycket hög grad, lasarettet i Enköping. De idéer vi låtit ta fram, som jag hade förmånen att kunna berätta om i en intervju i Enköpings-Posten, handlar i hög grad om både tryggare och säkrare sjukvård i Enköpings kommun och i hela södra delen av länet. Det ska bara de lokala behoven i området som avgör vilken verksamhet som ska lokaliseras till lasarettet. Där ska helt enkelt bedrivas den vård som är bäst för de som bor i Enköping, samtidigt som lasarettet används så klokt som möjligt för hela länet.

Hälso- och sjukvården, liksom kollektivtrafiken, vissa delar av kulturen och en hel del av de så kallade regionala utvecklingsfrågorna, är nämligen lagda på det över hela länet verksamma landstinget. Vi har att ta hänsyn inte bara till en enskild kommun, utan också till hur våra beslut påverkar skattebetalare, patienter och medborgare i hela vårt län.

Det är en knepig uppgift, som inte blir mindre knepig av ett ganska självklart faktum: intresset och engagemanget är givetvis jättestort för det som utspelas i den egna kommunen - och motsvarande mindre för det som händer i andra delar av länet. Men likväl som detta är ganska självklart, visar det också anledningen till varför landstinget i sitt handlade måste se till hela länet.

Vi har nu ett jobb att göra, som redan har inletts. Det är att motivera och förklara hur kommande beslut kommer att leda till att vårde blir både kvalitativt bättre och tryggare i länet, inte minst i just Enköping, av ett nytt tydligare uppdrag för lasarettet. Inte minst handlar det om att beskriva hela sjukvården med alla dess delar och hur de hänger ihop. Vi har en ambulanssjukvård av hög klass, två sjukhus med var sina viktiga uppgifter, en primärvård under stark utveckling och sist men inte minst ett hälsofrämjande och förebyggande arbete som bidrar till att knyta ihop de olika delarna. I det sammanhanget har lasarettet i Enköping inte bara en viktig roll, det har också en ljus framtid.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kan du påstå att vården blir säkrare och tryggare om ni tar bort akuten och intensivvårdsavd på E-köpings lasarett. Det är bara tomt prat. Jag flyttade till Enköping p g a att det fanns en akut på nära håll eftersom jag har astma m m. Nu kommer vi nog att sälja om ni lägger ner akuten.
Jag visste innan att den socialdem majoriteten ville lägga ner akuten men ni i alliansen lovade behålla densamma. Varför bryter ni ert löfte? Och kom inte och säg att det är för något annat än att spara pengar på Enköpingsbornas bekostnad. Jag är mycket upprörd och många med mig. Åt middag med en Enköpingsläkare häromdagen och han påpekade att om ingen intensivvård finns så kan man inte utföra komplicerade operationer och då kommer kompetensen att försvinna från Enköpibngs lasarett.
Tänk om, ni kommer att förlora makten om ni genomför denna omorganisation./
Kerstin Palm, f d moderat vice ordförande Brommamoderaterna.

Erik Weiman sa...

Nu är ju inte förslaget att lägga ner akuten utan att begränsa intagningen nattetid. Men jag har förstått att många fått intrycket attm både akut och intensivvård ska läggas ner helt. I ett blogginlägg är det inte så enkelt att beskriva något som faktiskt rör sjukhusets hela uppdrag, så jag nöjer mig med att konstatera att jag fortfarande är övertygad om att lasarettet i Enköping har en ljus framtid.

Anonym sa...

Du är ta mej fan dum i huvet´!

En minskning av öppettider kan ALDRIG vara en satsning !

Sluta rabbla dina kassa argument, som alla avslöjat för länge sen...

Jag betalar landstingsskatt för att få min vård nära och säker.. Inte för att jag som enköpingsbo ska rädda akademiska pinsamt dåliga ekonomi..

Gör om, gör rätt... eller avgå!

Erik Weiman sa...

Alla i länet betalar landstingsskatt för att, bland annat, få en nära och säker vård. Därför är det landstingspolitikernas uppgift att se till så att den totala vården, för alla medborgare i länet, är det.