17 oktober 2009

Konsumentmakt

Noterar nu att det stora fruktbolaget Dole beslutat dra tillbaka sin stämning mot filmen Bananas. Det är bra. Givetvis kan man fundera över orsaken, förutom den uppmärksamhet som själva filmen inneburit.

Företag, framför allt stora företag, är rädda för en enda sak. Det är att förlora pengar - och det är givetvis en helt riktig oro för en vinstdrivande verksamhet. Därför är vägen till ett moraliskt agerande för dessa företag att ställa krav på moraliskt agerande, eller helt enkelt inte köpa deras varor. det finns nämligen inget enklare och tydligare sätt för ett företag som Dole att förlora pengar än att de inte får sälja sina varor.

Därmed har vi konsumenter makt, men också ansvar. Vilka varor vi väljer, och väljer bort, har betydelse för vilka varor som finns på marknaden - och därmed vilka företag som säljer dem.

Det kräver medvetenhet och aktivitet, men det ger också resultat. Därför är det mest moraliska, men också mest effektiva, vi kan göra att vara medvetna om vilka varor vi köper och vad som finns bakom varumärken och etiketter.

Jag hoppas att företaget i fråga fått sig en läxa, men också att strävan efter mer medvetna konumenter fått sig en nyttig kick.

Inga kommentarer: