09 november 2009

Ett viktigt steg mot fler och bättre spår

I kväll kom så det oerhört glädjande beskedet att även Håbo kommun säger jag till medfinansiering av Citybanan. Det är ett viktigt beslut inte bara för Håbo, utan för hela Mälardalen.
In i det sista rådde olika besked om vilken hållning som skulle få majoritet, och därmed i vart fall en formell osäkerhet om hur det hela skulle avlöpa. I och med Håbos ja är det emellertid i praktiken klart att processen i vårt län kan gå vidare.

Det har som sagt avgörande betydelse för hela mälarregionen. Nu kan utbyggnaden av järnvägsnätet rulla på som planerat, med allt vad det innebär för att få arbetsmarknadsregionen att växa och utvecklas, möjligheterna för bättre person- och godstransporter och sist men inte minst betydelsen för miljön. Den systemsyn som präglar tankarna på utveckling av järnvägsnätet i Mälardalen har dessutom nationell betydelse. Spåren som byggs här kommer att ge effekt långt upp i norra Sverige genom att godstransporter flyter smidigare och restiderna i persontrafiken blir kortare. Sverige har plötsligt blivit en aning rundare och närmare. Hurra för det!

Men alla gillar inte beslutet om att göra stora satsningar på järnvägsnätet i Mälardalen med hjälp av medfinansiering. Det finns krafter i politiken som inte tycker att regionala och lokala prioriteringar inte ska tillmätas någon betydelse, utan att staten själ ska...tja, fortsätta den transportpolitik som lett till dagens nära nog kaotiska situation i Stockholm-Mälarregionen. Efter de mångmiljardsatsningar på exempelvis järnvägar i det glest befolkade övre Norrland som gjordes under tidigare rödgröna regimer finns det fortfarande politiker till vänster som anser att medfinansiering av viktiga projekt i vår del av landet innebär att resursstarka delar av landet "tränger sig före". Resonemanget är märkligt.

I det aktuella fallet med Citybanan handlar det om att medfinansieringen gäller en lång rad satsningar i vårt eget län och i närområdet; satsningar som vi själva från medfinansierande län och kommuner kunnat vara med och påverka. Vi har inte bara deltagit i statens prioriteringar - prioriteringarna är våra egna lika väl som statens. Det är en viktig seger, både för oss och för staten.

Mycket arbete återstår innan Citybanan och hela det järnvägssystem som krävs är på plats. Men steg tas hela tiden mot ett förverkligande. Många av oss är delaktiga i detta arbete. Vid sidan av står några misslynta politiker från vänsterexperimentet och tjurar.

Inga kommentarer: