19 augusti 2010

Rock 'n' Roll i politiken


Man kan ju inte hålla på med valrörelsen dygnet runt. I kväll fick det bli lite rockriff med äldsta grabben som omväxling. Men annars är det politik för det mesta. Östhammar igår, Malmö idag, Knivsta i morgon. Och överallt möter vi glada tillrop. Jag har längtat efter valrörelse ett tag, men att det skulle bli så här kul trodde jag inte.
Påmåndag, har jag erfarit, kommer socialdemokraternas sjukvårdspolitiska talesperson Ylva Johansson till Uppsala. Hon kommer säkert att tala om Alliansens sjukvårdspolitik (som finns) i stället för om den egna (eftersom den inte finns). Och då har vi en del att berätta för henne. Som till exempel att tillgängligheten i primärvården gått från en bottenplacering 2005 till en plats i toppen idag. Att vårdvalet och det ekonomiska ersättningssystemet fått positiva effekter vi inte väntat oss, och nu delvis kopieras av andra landsting. Att ekonomin är i balans efter mer än tio års elände. Att hälsoläget i befolkningen blivit bättre. Att vi nu införe tt VIP-kort för de sköraste och mest utsatta, så att de inte ska tvingas vänta i timmar öpå akutmottagningarna. Att nya vårgivare etablerat sig i länet. Att Akademiska sjukhuset ständigt flyttar fram sina positioner som ledande universitetssjukhus.
Jag tror att Ylva kommer att prata om allt detta, men det kommer att låta aningen annorlunda. Hur det kommer att låta? Tja, en föraning får man på de rödgrönas blogg, som knappt ens nämner den egna sjukvårdspolitiken men skriver desto mer - i en hånfull ton som säger rätt mycket - om Alliansens politik.
Jag är stolt över Alliansen i landstinget, stolt över den politik vi för och de resultat den politiken har fått för invånarna i länet. Det är därför jag mer än gärna skriver om vår politik här på min blogg.
Det är helt enkelt, lite rock 'n' roll över Alliansens politik. Och den inte bara rockar; den håller ihop, fungerar och levererar!

Inga kommentarer: