20 november 2010

Det räcker inte med att vilja bestämma, man måste vilja något också

Det här inlägget ska handla om vår politik, som vi moderater och Alliansen driver. Ändå vill jag bjuda på en viktig länk till en krönika av Göran Skytte i dagens SvD.

Den här veckan har vi haft två dagars debatt om landstingets budget ocgh plan för de de tre kommande åren. Där har vi i Alliansen, i kraft av den majoritet väljarna gav oss i valet, lagt fraqm den politik vi kommer att föra under dessa år. Det handlar om att använda de skattemedel som landstinget förfogar över - skattebetalarnas pengar som de gett oss förtroende att ta hand om - på ett så bra sätt som möjligt.

Då är det på sin plats att komma ihåg att det är just det som är vårt ansvar som politiskt valda ledare. Vi ska ange ramar och riktlinjer, peka ut en färdriktning och sedan se till så att en utstakade kursen verkligen hålls i alla de många beslut som fattas både i politiska församlingar och ute i den verksamhet som drivs av landstinget.

Det kräver, som sagt, en tydlig idé om vad man vill göra med det förtroende som väljarna gett oss. Det räcker inte med att bara vilja förvalta, eller med att tro att makten i sig har ett värde.

Jag ska nu inte fylla detta blogginlägg med en exakt beskrivning av vad det är vi vill och tänker göra - det skulle bli alldeles för långt. Men jag är övertygad om att den som följer oss i Alliansen i landstinget och vårt arbete också ser vilka mål och ambitioner vi har.

Ansvarsfull användning av skattemedel, större mångfald och mer valfrihet och sist men inte minst en satsning på tillväxt och utveckling är några av ledorden. Men det viktigaste - och det har en koppling till Skyttes krönika - är att jag är stolt över att vi har en tydlig linje och en idé om vad det är vi vill göra med det förtroende väljarna har gett oss.

Politisk makt har bara ett egenvärde om man vet vad man vill ha den till. Det är därför jag är stolt över att väljarna har gett oss det förtroende vi fått. Det är också just därför jag är både stolt och väldigt ödmjuk över att ha fått förtroendet att fortsätta som finanslandstingsråd och ordförande i landstingsstyrelsen i fyra år till. Det är ett förtroende och ett ansvar som jag tar på stort allvar. Men det är framför allt ett förtroende som bygger på idéer som jag känenr ansvar för att utveckla. Under de närmaste fyra åren ska det bli ett nöje att här på min blogg beskriva hur vi gör detta i vårt landsting.

Vi ses och hörs!

Inga kommentarer: