21 mars 2011

Högre lön eller mer att leva på

Dagen har ägnats åt landstingsstyrelse, och ändå är det en händelse utanför sammanträdesrummet som det känns viktigast att skriva några rader om. Jag blev nämligen uppvaktad av ett antal trevliga sjuksköterskor från Vårdförbundet som påtalade sitt missnöje med sin löneutveckling. För att åskådliggöra sitt missnöje gav de mig en fejkad hundralapp som sades vara "värd" endast 85 kronor. Detta för att visa hur löneutvecklingen halkar efter - i alla fall enligt Vårdförbundet.

Jag ska inte kommentera just Vårdförbundets krav närmare; de är inte den enda fackliga organisation som reser lönekrav. Däremot kan jag konstatera en sak. Sedan 2006 har en 30-årig sjuksköterska med en månadslön på 23.500 kronor fått 1652 kronor mer i månaden - på grund av jobbskatteavdraget. Det är en ganska rejäl ökning om man jämför med vad en aldrig så framgångsrik avtalsrörelse ger. Och det bästa av allt är kanske att det är den statliga skatten som sänks, den går ju som bekant inte till välfärdens kärna i landsting och kommuner som ju finansierar bland annat dem vård där de alldra flesta sjuksköterskor arbetar.

Alliansen ska fortsätta sänka skatten för folk som jobbar. Det är det absolut bästa sättet att ge mer i plånboken. Och det är ju det som ytterst avgör välfärden både för dig och mig.. Mer Allians, alltså, så räcker hundralappen längre.

Inga kommentarer: