Idag
är en av medias stora frågor att, som det uttrycks, ”sjuka på
landsbygden kan få vänta längre”. Det kan vara på plats att
redovisa bakgrunden.
Ansvaret
för ambulanssjukvård vilar på landstinget som huvudman för hälso-
och sjukvården. Ansvaret för räddningstjänsten vilar på
kommunerna. Mellan dessa viktiga trygghetsfunktioner finns ett väl
upparbetat och tydligt reglerat samarbete. Det bygger på en
rollfördelning, och på en fördelning av tillgängliga resurser.
Vi
har i vårt landsting en ambulansverksamhet som vi har skäl att vara
stolta över. Den fungerar väl och utövar sitt uppdrag över hela
länet, i en av landets största städer såväl som på en
omfattande landsbygd. Samverkan sker med kommunernas räddningstjänst
enligt ett avtal som reglerar under vilka omständigheter utlarmning
av räddningstjänst på sjukvårdslarm ska äga rum. Det kallas för
IVPA (i väntan på ambulans) och är precis vad det heter; ett sätt
att i vissa medicinskt motiverade fall ge trygghet till människor
utanför större tätorter.
Det
handlar alltså om en rollfördelning mellan landsting och kommuner,
där varje part har en viktig uppgift. Ansvaret för sjukvården,
inklusive sjuktransporter, vilar på landstinget. Den uppgiften löser
landstinget mycket väl, och det är den uppgiften som är
landstingets. Vi ska i vårt län ha en riktigt effektiv
ambulanssjukvård som löser sin uppgift för medborgarnas trygghet.
Det har vi idag, med det avtal som finns mellan landsting och
kommuner,
och det finns inga medicinska skäl att göra förändringar av denna
ansvarsfördelning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar