30 juli 2007

Kommunala pengar i sjön igen

Skrev den 16 juli om kommuner som slänger skattepengar i sjön genom att använda mer eller mindre fantasifulla slogans för att "marknadsföra sig". Nu är det dags igen. Idag berättar Radio Uppland om en avhandling vid Uppsala universitet som belägger det somliga av oss redan visste: kommunernas marknadsföringskampanjer är ofta helt meningslösa. Kommuner som gör reklam i exempelvis TV har inte större inflyttning än de kommuner som således väljer smartare media, nämligen inget alls.

Om allt detta finns två saker att säga.

Det ena är att bakom dessa kampanjer står ofta välmenande politiker med goda syften för sina kommuner. Men eftersom kusnkapen om och erfarenheten av god marknadsföring kanske inte alltid är så stor, så riskerar resultatet att bli därefter.

Det andra är återigen att vinnarna dessvärre ofta är reklammakare, konsulter och andra som kan göra goda pengar på råd som kanske är kloka men som i vart fall inte ger någon effekt.

Frågan inställer sig givetvis då hur en klok kommun ska göra för att nå fram till sin målgrupp. Mitt svar är enkelt: gör som Tierp: låg skatt och god service smäller betydligt högre i både gamla och eventuella nya medborgares ögon. Satsa på kärnverksamheten och får den att fungera så effektivt som möjligt, det är det enkla budskapet både för kommuners och alla andras marknadsföring!

Inga kommentarer: