16 april 2009

Konsumenters makt - eller organisationers?

Kvällens Plus i SvT ställde en viktig fråga inför EP-valet på sin spets: hur kan jag som konument bäst påverka de val jag vill göra? Nu formulerades det inte riktigt så i programmet, i stället gavs en organisation med just företrädarskap för konsumenter som grundidé möjlighet att lägga fram sitt budskap helt oemotsagt i programmet. Tyvärr.

Det är tråkigt, för vad denna organisation, som tagit sig det något övermaga namnet "Sveriges Konsumenter", ägnar sig åt är helt enkelt att föra en självpåtagen talan för "alla konsumenter", som om alla konsumenter i något som helst avseende skulle ha en likartad syn på allt från kvalitet till reklamregler.

Så är det givetvis inte. Om det är någon situation i vardagen där vi har olika preferenser och intressen, så är det när vi som konsumenter gör olika va. Just därför är det svårt att skapa en organisation som på ett bra sätt kan ta hand om alla dessa intressen, som dessutom alltsomoftast är rent motstridiga. Den starkaste konsumentmakten finns därför i att vi verkligen uttrycker våra personliga intressen direkt till de butiker och andra företag som vi möter i vår roll som konsumenter.

Sveriges Konsumenter ska nu tydligen gå ut med en "pakt" som man föreslår kandidaterna till EU-parlamentet att skriva undder. Jag kan bara hoppas att flertalet moderater inte skriver på; jag tänker i alla fall kontrollera detta innan jag lägger min röst. Organisationer som denna stärker givetvis sin egen makt och utgör därmed en väl så farlig lobbygrupp som alla andra. Konsumenternas makt måst vi själva värna, stärka och utveckla. Det gör vi genom aktiva val som konsumenter - inte genom stöd till diverse organisationer.

Inga kommentarer: