26 januari 2010

Vaccingranskning och motion på recept

Av många viktiga beslut igår (se tidigare inlägg) tycks två ha väckt lite större uppmärksamhet än de andra. Det ena beslutet fattades av hälso- och sjukvårdsstyrelsen och rörde fysisk aktivitet på recept, det andra togs i landstingsstyrelsen och gällde en utvärdering av vaccinationskampanjen under hösten.

Det senare först. Det råder inget tvivel om att vacinationskampanjen gav god effekt. Men gjorde vi allting rätt? Köerna utanför vaccinatörerna, för att ta ett enda exempel, visar att det knappast kan skada med lite självprövning och extern utvärdering. Något liknande som den kampanj som genomfördes under hösten har aldrig gjorts, och då är det inte underligt om ett och annat inte gick exakt som planerat. Men den verkligt viktiga frågan är om vi kunnat göra annorlunda - och hur vi kan göra om det händer igen. Landstinget är en lärande organisation, och så länge jag har förtroendet att vara politisk ledare ska vi dessutom vara en självkritiskt prövande sådan. Jag ser mycket fram emot vad vi kan lära av en utvärdering.

Att övervikt bland unga är ett samhällsproblem råder det knappast något tvivel om. Några enkla, smarta lösningar finns inte på problemet, utan det måste lösas genom ett helt batteri av olika åtgärder. Var och en har sitt eget ansvar att ta, på det personliga planet såväl som - exempelvis - på landstingets politiska nivå. Vi tar vårt ansvar bland annat genom ett samarbete med skolhälsovården där motion kan skrivas ut som recept. Personligen tror jag att ökad rörlighet, mer motion och mer aktivitet är en viktig del. Kanske har detta betydelse inte bara för dem som är överviktiga utan överhuvudtaget i ett samhälle där vi rör oss allt mindre.

Av samma skäl ska jag nu lämna datorn för den här gången. Inte för att motionera (fast jag borde, jag vet det) utan för att ge mig ut i verkligheten i form av några studiebesök på Akademiska sjukhuset. Vi hörs!

Inga kommentarer: