07 februari 2012

Att marknadsföra Uppsala och länet

Hemma från årets Disting med Handelskammaren är det framför allt en sak som fastnat i minnet. Det var min kollega Fredrik Ahlstedt som begick sin offentliga premiär som kommunalråd i Uppsala kommun med att säga en klok och tänkvard sak. Vi måste alla ta ansvar för att marknadsföra Uppsala och vårt län.

Nu gör vi visserligen det, till exempel i olika nätverk, men det är värt att lägga på minnet att bilden av Uppsala sätter vi alla tillsammans. Marknadsfööringen av länet handlar inte bara om affischer, annonser, kampanjer och aktiviteter, utan också och i första hand av den bild som förmedlas genom alla våra handlingar.

Nyckelordet bakom detta brukar kallas för "storytelling". vad är det vi säger om Uppsala län när vi rör oss i olika sammanhang? För egen del ska jag fundera lite extra på detta under de närmaste tre dagarna, när vi i en delegation från Mälardalsrådet besöker München. dels är det som alltid en bra chans att berätta för kollegor i regionen om våra styrkor i Uppsala län, dels är det en chans att marknadsöfra både Uppsala och Stockholm i München.

Vi ska vara stolta över vårt län! Vi har mycket att vara stolta över: våra universitet och vår lärdomstradition, en sjukvård i världsklass, ett vitalt näringsliv och sist men inte minst unika kulturella upplevelser. Och det är mycket roligare att vara positiv!

Inga kommentarer: