Oppositionens debattartikel i dagens UNT hör till något av det märkligaste jag har läst. Inte en siffra, och knappt ens en bokstav, är rätt i deras argumentation.
Till att börja med innehåller den vårdvalsmodell vi lanserar i Uppsala väsentliga skillnader mot den som används i Stockholm. Men även stockholmsmodellen har sina fördelar, och i Stockholms län kan vi konstatera att fler vårdcentraler än någonsin etablerats - och absolut inte enbart på Östermalm och i Danderyd.
Oppositionen har dessutom en märklig syn på marknadsföring och profilering, som lyckligtvis inte delas av landstingets egen primärvårdsförvaltning. Den marknadsför sig nämligen just genom friskvårdsinsatser och förebyggande arbete, som till exempel i Knivsta där jag själv deltog i en framgångsrik hälsovecka strax före jul. Framgångsreceptet leder dessutom till att många patienter nu listar sig på den lokala vårdscentralen, vilket ger den "aktiva listning" som är det säkraste receptet för en trygg framtid för vårdcentralerna.
Några mesked om vad vänsteroppositionen vill får vi däremot inte. Vi får veta att man tänker lägga fram tre olika program inför valet, och att man motionerar om ändringar i den vårdvalsmodell landstinget nu beslutar om. Till slut får vi veta att man kommer att ta fram "ett betydligt mer genomtänkt och genomarbetat" förslag till ersättningssystem för primärvården. Det låter sig sägas, minsann.
Oppositionen bröstar sig som sagt om marknadsföring och profilering. Det vore välgörande om oppositionen noterade tionde paragrafen i marknadsföringslagen som säger att man inte får utelämna väsentlig information om den egna produkten. Oppositionen lämnar ju överhuvudtaget inte någon information om sin politik före valet, men det är inte så konstigt. De har ju ingen.
Det är en påtagligt tomhänt opposition som säger sig längta efter nästa val. Makten vill de gärna ha, men de har inte den blekaste om vad de ska göra med den!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar