10 januari 2011

Tillbaka i vardagen

Det är lite svårt att idag bestämma sig för om det är skönt att vara tillbaka i normala gängor eller om det hade suttit fint med några dagars ytterligare ledighet. Fast efter en ganska innehållsrik dag känns det i alla fall inte så tokigt att vara igång igen. Vi har många tuffa utmaningar som väntar, det har jag påpekat tidigare, och det ska bli intressant att börja arbeta med dem.

Jag skrev ju häromdagen om "alarmismens apostlar" och om vikten av att noga granska källor och sagesmän. Då hade jag inte läst den artikel i tidningen Sjukhusläkaren som på ett föredömligt sätt visar hur det kan gå. I korthet handlar det om de anställda på intensivvårdsavdelningen på Södertälje sjukhus som pekades ut som rasister av en kollega. Denne fick senare pris för sitt så kallade civilkurage som visade sig sakna täckning. Läs själva i artikeln, och - som jag är angelägen om - bilda en egen uppfattning.

Händelserna som skildras är exakt det som jag varnar för i ett tidigare inlägg, och som DN häromdagen förtjänstfullt analyserade i ett ledarinlägg. Man kan inte automatiskt ta det som skrivs i tidningen för sant och riktigt, hur trovärdig källan än är. Var och en som ger media underlag för en nyhet har givetvis ett eget intresse, och det ställer mycket stora krav på att journalister verkligen ägnar sig åt granskning och kritiskt ifrågasättande; inte bara av dem som självfallet ska under gå en saklig och kritisk granskning (jag hör själv till dem, det är jag väl medveten om) utan också av dem som på olika sätt vill använda media som en plattform för att få ut sina egna åsikter och ståndpunkter.

DNs debattinlägg och inte minst Sjukhusläkarens avslöjande visar hur viktigt det är att alla makthavare undergår en kritisk granskning.Men det visar också någor annat som får bli mitt nyårslöfte så här i ett av årets första blogginlägg. Det är vikten av att alltid också berätta om "den andra sidan" av nyheter och aktuella händelser. Därför är mitt löfte till dig som följer min blogg under 2011 att du här alltid kan vara säker på att få min version av olika händelser, politiska initiativ och nyheter. Och kanske en och annan kommentar till andras versioner av det som händer. Vi hörs under ett händelserikt 2011!

Inga kommentarer: