Dagens Nyheter har idag som förstanyhet att patienternas information om valmöjligheter i vården har uppenbara brister. Det är bara att konstatera att vi här har ett förbättringsområde, som vi i vårt landsting ska ta tag i utan dröjsmål. Inte bara för att det givetvis inte är bra med negativ kritik av detta slag - utan så mycket mer för att det är en angelägen del av en viktig reform som kan göra den reformen mycket bättre.
Det är riktigt som DN skriver att vårdvalet har varit en viktig del av vårt reformarbete de senaste fem åren. i vårt landsting gick vi igång snabbt, först med vårdval i primärvården och nu också inom öppen specialistvård. Möjligheterna att välja vård är en viktig del i att sätta patienten i centrum och göra patieternas vilja och val till en viktig del av inflytandet över vården.
Men man ska också komma ihåg att knappast någon reform är fullkomlig redan från första början. Snarare är det så, att reformer av detta slag är en ständigt pågående process som hela tiden kräver uppföljning och analys. Att på förhand veta hur det kommer att bli är nästan omöjligt - och att sätta sig i baksätet och kritisera när enskilda problem dyker upp är desto lättare. Vi sätter nu omedelbart igång med att se över vad som kan göras för att informationen till patienterna ska blir bättre, för att utveckla vårdvalet ytterligare.
Med den utgångspunkten är jag glad för att vi har fått en objektiv granskning av vårdvalet, och en klar indikation på vad vi kan göra för att förbättra en redan framgångsrik reform.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar