Jag har ägnat eftermiddagen idag åt en av vårdens viktgiaste frågor: ett bra bemötande. I grunden handlade det om landstingets arbete med HBT-certifiering, där Folktandvården ligger klart längt framme. Som av en händelse har dessutom detta arbete med just HBT-frågor inom Folktandvården haft god effekt även på bemötandet i övrigt.
God vård kräver bra bemötande, och bra bemötande är - när det fungerar - en naturlig del av vårdens vardag. Vi ser, när vi gör studiebesök, ofta väldigt bra exempel på hur omtanke och omvårdnad går hand i hand med en god vård. Kvalitet i vården är långt ifrån bara att kunna bota, utan också att ge lindring, omtanke, trygghet och inte minst respekt. Att bli sedd, och respekterad, är en av de mest grundläggande faktorerna för att bli väl bemött. och det är i sin tur en grundläggande faktor för en god omvårdnad.
Bra bemötande är i hög grad ett förhållningssätt. Att Folktandvården ligger långt framme på området förvånar inte ming, för Folktandvården har länge arbetet mycket systematiskt med alla kvalitetsfrågor. Och det som kanske imponerar mest, och ändå förundrar lite grann, det är att Folktandvårdens mycket höga kvalitet och goda bemötande går hand i hand med en välskött ekonomi.
Bra bemötande ger en god vård. I landstinget har vi många verksamheter att vara stolt över, just för att man lyckas kombinera dessa två.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar